Да не останем недоречен

Прва трибина Евроазијског пута одржана је у петак 15.05. у Новоме Саду. Уопштено гледано, утисци су повољни, о чему не бих посебно писао. Бавићу се опструкцијом на коју смо наишли, а то је наук за убудуће. Немам намеру да се овде бавим главним разлогом, ко се не сме поменути је већ свима јасно, а о томе рекох нешто "на друштвеној мрежи".
Неколико мојих грешака... Конкретне ствари јесу за публику најбитније, а ја сам оставио нешто за крај, као нешто уместо закључка, и нешто што сам покренуо као идеју, иако није из моје струке. Како сам већ остао скоро без гласа у том моменту остадох недоречен, а изгледало ми је испрва да је изнета добронамерна примедба. Како је с таквом примедбом било тешко не сложити се (а према Поперу није наука оно што се не може порећи), требало је указати на манипулацију, што ћу сада са закашњењем учинити.
Осим тога, начин вођења нашег домаћина, који за себе рече да је "русоскептик", био је да се пусти да неко добацује, а када му се жели одговорити онда - немојмо ово претварати у кафанску расправу. Доообро, и на то је требало бити спреман.
А сад на ствари...

Цена новца

Оно где је изнета "добронамерна критика" се односи на референтну каматну стопу. Предлог изнет на блогу Евроазијског пута је да се она смањи. Реч је о цени новца, стопи која одређује колике су камате на кредите узете у динарима. Како су оне превисоке, ко хоће нешто да ради задужује се у еврима, и онда зависи од курса стране валуте. Домаћа валута нема све своје функције.
Начелно стоји примедба да ово може довести до хипотекарне кризе, јер евро може порасти. Међутим, то је изнето у тврдњи да ће се нешто тако догодити 1/1, што не стоји. Управо се из Народне банке хвале како нема инфлације, курс је стабилан, неки причају чак о опасности од дефлације. Зашто онда држати основну камату која инфлацију надмашује за 7%?!
И да ли је курс трајно стабилан?! Има већ скоро 15 година како је уведен евро, тада је имао курс 60, сада има око 120, што ће рећи да је за ових 15 година отишао 100%. Да ли је инфлација била само толика за ово време?! Било је година у којима је достизала 18% годишње, дефлације није било ни у једној години. Рецимо да је онда курс био реалан, он је нереалан за разлику између инфлације за све ове године и тога колико је евро порастао. А то има своје последице. Може ли их привреда вечно издржавати?
Управо је интервенција господина оно што одражава врзино коло. После фамозних октобарских промена 2000. народу је продавана прича како можемо имати све елементе дугорочно стабилних економија. Тако и "чврсту валуту". Па имамо ли немачку привреду, да би имали немачки уређене финансије!? Људи су се задуживали у еврима или швајцарцима мислећи да дуг није никакав ризик. Не господо, и у тим капиталистичким земљама сваки дуг је итекако ризичан. Боље плуг него дуг! И онда кукају на сваку промену иначе неодрживог курса. И даље сматрам да се из тог врзиног кола мора изаћи овако или онако...
Но, господин је понудио своје "решење". А то је ни мање ни више него индустријализација. Наравно да сам и ја за индустријализацију, но ја вам сада кажем - прича о индустријализацији, понављам прича, је манипулација и продавање магле. Јесам ли ја рекао пре пет месеци да треба да ослабим? Мислим да јесам. А јесам ли ослабио, види се... Тако нас већ три године индустријализују и замајавају на начине који за фактор 10 (најмање) превазилазе најгори маркетинг Боте & компаније. Па колико је порасла индустријска производња?!
Већина грађана тврди да живи горе него пре две године, а проценат оних који мисле да живе боље је једноцифрен. Рећи ће неко, то је субјективно... Добро, а шта нам објективни показатељи говоре? Колико је порасла индустријска производња? Јесмо ли мање дужни него за вакта ДС-а? Колико смо смањили дефицит? Колико је повећана запосленост? Колико се људи вратило привучени ефектима мудре политике наше власти?! Или је можда још више него пре младих људи отишло...

Шта је Немогуће

Било је још и горих упадица. Рецимо, треба стати на лопту, јер избиће грађански рат. У Украјини је 80% православних (у принципу тачно) па су међусобно заратили. На то сам ја рекао: Немогуће! Овај је згрануто поновио: Немогуће?! Ја сам остао на своме. А овај је почео како је неко предлагао да водоводне цеви иду испод Дунава, ако ће рушити мостове, па су их рушили. Неко је рекао "Па ето ти Македонија"... Шта се овде догодило? Несвесно збрајање баба и жаба и изгледа свесна манипулација. Кренимо редом.
Ја одговорно тврдим да грађански рат као у Украјини у Србији није могућ. Не постоји тако дубока идентитетска подела која би томе водила. Ако би се поредило с нечим, украјински дифузни идентитет одговара црногорском, па ни у Црној Гори није избио рат (нити ће, а за то постоје разлози које читалац и сам зна). Да је постојала таква могућност, у Србији би избио рат у време Слобе. Ја сам био против њега, ја сам лупао шерпе, шетао и звиждао! Чак сам директно нервирао комшије за које сам знао да су СПС-овци. Један је тако револтирано реаговао кад је неко ударао у контејнер у време ТВ Дневника, па је тај разбио стакло на улазним вратима зграде, и можда овоме поломио руку... Било је кордона, водених топова, сузавца, контрамитинга, али грађански рат није избио. Нити било ко треба да се стиди што се тада бунио, макар и сам у међувремену схватио да није био у праву...
А шта је било у Македонији? Није био грађански рат, него терористички напад. Постоји разлика и веома је једноставна - грађански ратови се (често) завршавају преговорима, са терористима се (по правилу) не преговара. Да ли је нека земља променила политика због терористичког напада. Јесте Шпанија која је повукла војску из Ирака, но владајућа Народна партија се изузетно лоше снашла пред изборе окрививши погрешну страну (ЕТА), а рат у Ираку ионако није био популаран. Је ли Русија мењала политику после Беслана или онога у позоришту у Москви!? Колико знам није. Можда је и то погрешно, но реците Русима који и десет година касније гласају за Владимира Путина. И надамо се да ни Македонија неће променити политику... А шта ми и да "станемо на лопту", предамо Шиптарима Косово да би нас "примили у Европу", то нам гарантује да неће бити тероризма?! Јок, тражиће Прешево, где су већ правили срања. А после Јелцинове попустљивости 1995, следио је напад на суседни Дагестан 1999.
И како га бре није срамота! Он нама да "станемо на лопту", на нашој првој трибини, а пре тога није ни чуо за нас! Шта, то изазива проблеме у овој земљи, а не сви они који трубе о "безалтернативном путу" и условима који се "морају" испуњавати!? Је ли господин био да се стоји на лопти кад је усвајан Закон у раду, због којег тек могу да избију нереди. Или кад су смањиване пензије, дакле смањивана уставна права грађана. Револуције су избијале због таквих ствари. Или кад су смањиване плате у јавним предузећима. Јесте, и мени је смањена плата, али не говорим због себе. Како доктор да остане да ради овде за плату од 500 евра?!? Ђак је цео живот, и да ради за неколико пута мању плату него што је може имати другде? Или хирург, па нека са свим операцијама и дежурствима "намлати" хиљаду евра? У нормалном свету такви раде 10 година, пошто се не може дуже остати нормалан а да некоме отвараш утробу, па онда зараде толико да до краја живота могу да путују светом и одрже понеко предавање... Не гине се само у грађанским ратовима, него и од недостатка медицинске бриге, од излечивих болести и повреда!

Сви наши страхови

Ја ипак донекле разумем људе на северу Србију. Дуго се "жути" тамо бахате, уз асистенцију сепаратиста лигаша. Падају тешке речи, можда се неко стварно боји рата. И даље имају неки привид покрајинске власти. Али шта цифре кажу, укључујући оне на које су ОНИ "напредњаци" (а ја знам из које је странке господин) толико поносни!?
Колико има та ДС, у "Војводини"? Око 10 одсто можда? ЛСДВ у најбољем по њих случају још толико. Мађарска странка им одавно није сигуран партнер. Па бива ли да се 20% гласача у некој области отцепљује?! Можда је некоме чудно шта ћу сада рећи - управо је у националном интересу Срба да оваква покрајинска власт остане до краја мандата. Зашто - зато! Кад је било зашто, да нема своје зато - лепо рече Радован. Зато што ови немају никакав легитимитет, и онда ће да ми причају о већим ингеренцијама "Воше". Истина, могу бити штеточине са то мало ингеренција што имају, али ко нам говори да би други били бољи!? Овима бар дишу за врат за све што и покушају да ураде...
Ако се неко плаши сепаратизма, а постоје разлози за опрез, нека мотри на СНС. И ово не кажем зато што сам нешто опседнут владајућом странком. Ствар је веома проста. Кад ови заокруже сву власт, можда дају Војводини веће надлежности, да би некога импресионирали, рецимо зарад "отварања поглавља" или слично. Лако си они то могу рационализовати, рећи - па шта, ионако се зна ко доноси све одлуке. Тако је било у време комуниста. Или рецимо Мировић, који до сада није био антисрбин, може умиривати своју савест да би он са више ингеренција само могао више да уради за Србију, није ли он био да Војводина има српске симболе, и сл... А шта кад се промени власт па буде неко други? Или можда и он сам постане Мило Ђукановић... Е онда се већ прибојавајте "украјинског сценарија".


Коментари

Популарни постови са овог блога

Уранска и хтонска божанства

Псеудопатриотизам

Logički problem indukcije